Boekreview: Wat als…

Hey!

Vandaag een boekreview voor jullie! Ik geloof dat dit de allereerste boekreview is. Ja, klopt!

Deze review gaat over het boek: Wat als… van Daniëlle Bakhuis.

wat als

Wat als…

het meisje dat je vroeger van school hebt gepest terug is? En populairder dan ooit?

Ik heb dit boek gister in één keer uitgelezen, dus dat is al een goed teken. Meestal probeer ik een boek altijd wel uit te lezen, ook als het saai is, omdat soms het spannende gedeelte wat later komt.

Op de achterkant staat het volgende:

‘Sorry?’ Zoë onderbreekt me. ‘Sorry?’ Ze proeft het woord in haar mond en besluit dat het het walgelijkste is wat ze ooit heeft gegeten. Zoete broodjes. Een laffe hap.

Op dat moment weet ik dat ik een fout heb gemaakt. Mijn sorry betekent niets voor haar. In haar gedachten heeft ze me al duizend keer sorry horen zeggen: te midden van een volle klas, vastgebonden aan een stoel en met een pistool tegen mijn hoofd. De sorry die ik nu wil zeggen maakt totaal geen indruk op haar.

Haar stem hapert kort. ‘Je dacht toch niet dat ik ook maar één seconde vergeten was?’

“Jade heeft haar verleden als pester diep weggestopt in haar geheugen. Maar dat verandert als Zoë na jaren van afwezigheid weer terug op school is. Jade wil niets liever dan sorry zeggen en alles vergeten, maar daar denkt Zoë heel anders over. Dan vindt Jade een vervelend anoniem briefje in haar kluis. En nog een. En nog een…

Wat als sorry zeggen niet genoeg is?”

In het begin van het boek is het nog niet echt spannend. Een omschrijving van de situatie, een paar grapjes, kortom: eventjes op gang laten komen.

Toch verschijnt degene die de hoofdpersoon vroeger heeft gepest al vrij snel in het begin. Dit verraste me. Meestal duurt dit wat langer, maar door vrij snel in het begin al dit meisje te introduceren wordt het boek snel spannend.

Heel leuk gedaan vind ik de vier briefjes die in het boek verstopt zijn. Dit zijn de briefjes die Jade op verschillende plekken vindt en die aan haar gericht zijn. Eerst dacht ik dat dit briefjes waren die iemand erin had laten zitten voor een boekbespreking ofzo, maar dat was dus niet zo haha

Het is heel interessant en vernieuwend om eens een verhaal te lezen uit het perspectief van de pester. Erg orgineel, waardoor je blijft plakken.

De hoofdstukken wisselen af tussen het nu en vier jaar geleden, toen Jade Zoë nog pestte. Hier moet je dus wel goed op letten, want ik had een hoofdstuk waarbij ik een beetje in de war was omdat ik niet had gezien dat het er om vier jaar geleden ging.

Pluspunten:

– Het boek is niet zo dik, dus goed uit te lezen binnen een dag.

– Het boek is orgineel.

– De kaft ziet er mooi uit.

SPOILER ALERT

– Het boek loopt goed af.

Minpunten:

– Het boek kan soms een beetje heftig zijn, voor sommigen kan dit een minpunt zijn.

Er zijn dus veel pluspunten en weinig minpunten. Dit betekent dat het boek een aanrader is!

√  Ja, ik raad dit boek aan!

Andere boeken die ik nog van Daniëlle bakhuis zou willen lezen:

Dit was het dan alweer! Hopelijk vonden jullie dit een leuke allereerste boekreview. Laat in de reacties weten of jullie meer boekreviews willen zien!

xx

2 thoughts on “Boekreview: Wat als…

Geef een reactie

