Boekreview: Het vierde rijk, Maria Nygren

bron

Hey!

Vandaag review ik voor jullie dit boek: Het vierde rijk.

Dit boek kwam ik tegen in de bibliotheek en leek me wel heel interessant, aangezien het ook een beetje met de Tweede Wereldoorlog te maken heeft.

Het boek gaat over drie meisjes die Hedvig, het beroemdste meisje van de school, van haar troon willen stoten. Iedereen doet wat zij zegt en zelfs de docenten durfen niet tegen Hedvig in te gaan. Tijd voor verandering dus vinden Blenda, Penny en Lena-Stina.

‘Maar al snel stijgt één van hen de macht naar het hoofd…’ aldus de achterflap.

Het boek is vrij dik, maar het lettertype is wel vrij groot, dus je komt er goed doorheen. Het ‘opbouwen’ duurt vrij lang, dus voordat Blenda en de anderen echt actie ondernemen zit je wel al dik halverwege.

De hoofdstukken worden vanuit verschillende perspectieven geschreven, namelijk die van Blenda, Hedvig, Penny en Lena-Stina.

Op zich was het boek niet heel erg spannend, zeker in het begin niet. Het is vooral de schrijfstijl denk ik die je aandacht erbij houdt. Al moet ik eerlijk toegeven dat ik af en toe even checkte hoeveel bladzijdes ik nog moest.

Het vierde rijk slaat terug op de Tweede Wereldoorlog, waarin het Derde Rijk voor Nazi-Duitsland stond. In het boek vind je af en toe terugverwijzingen naar de Tweede Wereldoorlog.

Ik vond het plot erg creatief. In het begin gebeuren er nog veel voorspelbare dingen, maar dat verandert steeds meer. Zeker het einde vind ik mooi afgemaakt.

Pluspunten:

  • Interessant voor mensen die zich interesseren voor de Tweede Wereldoorlog
  • Het boek ziet er mooi uit
  • Fijne schrijfstijl
  • Creatief plot

Minpunten:

  • (persoonlijk vond ik het) Niet heel spannend
  • Vrij dik boek (hoeft natuurlijk geen nadeel te zijn!)
  • Het boek is vertaald vanuit het Zweeds, kan soms verwarrend zijn

√  Ja, ik raad dit boek aan

 

Ik heb geen andere vertaalde boeken van Maria Nygren kunnen vinden.

 

Dit was het dan alweer! Ga jij dit boek ook lezen?

xx

 

Geef een reactie

