Koken: Pastasalade met basilicumolie

Hey!

Het is alweer een hele poos geleden dat ik met jullie een recept heb gedeeld wat ik ook daadwerkelijk zelf heb uitgeprobeerd. Maar vandaag is het zover! Dus ben je benieuwd naar het recept en hoe ik het heb gemaakt? Lees dan snel verder!

Dit recept komt oorspronkelijk van de Albert Heijn. De link vind je hier.

Wel heb ik het recept zelf ietsjes aangepast: de artisjokken heb ik weggelaten en de gegrilde paprika’s heb ik vervangen door verse rode paprika’s. Om er toch een volledige maaltijd van te maken, heb ik er los nog wat kip bijgemaakt.

 

Wat heb je nodig?

20160713_172108

  • 250 gram cherrytomaatjes
  • 2 rode paprika’s
  • basilicum voor de basilicumolie (dit heb ik een beetje op gevoel gedaan)
  • 25 gram pijnboompitten
  • 6 eetlepels olijfolie
  • Grana Padano (naar smaak toevoegen)
  • 400 gram farfalle
  • 75 gram rucola

Dit recept is eigenlijk voor 8 personen, maar als je de salade als maaltijdsalade wilt gebruiken zou ik uitgaan van 4 personen.

 

  1. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking. Als je houdt van nog een beetje die lekkere ‘bite’, kun je de pasta ook een minuutje minder koken dan aangegeven. Spoel de pasta vervolgens af onder koud water.
  2. Maal met een staafmixer de knoflook, olie en basilicum fijn. Je kunt hier ook een keukenmachine voor gebruiken. Voeg peper en zout toe naar smaak.
  3. Rooster de pijnboompitten zonder olie of boter in een koekenpan. Mijn tip is om dit rustig aan te doen en het goed in de gaten te houden, zodat je de pijnboompitten er op het juiste moment uit kunt halen: als ze mooi goudbruin zijn.
  4. Halveer de cherrytomaatjes en snijd de paprika. Ik heb de paprika gesneden in blokjes, maar het is maar net wat je fijn vindt.
  5. Meng de pasta met de basilicumolie, tomaatjes, paprika en pijnboompitten. Breng op smaak met peper en zout.
  6. Je kunt de salade zo lang bewaren in de koelkast en deze 1 uur voor gebruik eruit halen. Dan kun je de rucola en geraspte kaas toevoegen.

 

20160713_180724

En tadaa! Dit is hem dan.

Mocht je ook nog willen weten hoe ik de kip heb gemaakt. Lees dan nog even verder.

 

20160713_173343 (2)

Ik heb 1 pakje kip gekocht en dat is genoeg voor 4 personen.

  1. Doe een beetje boter in de pan.
  2. Voeg de kip toe.
  3. Blijf de kip in de gaten houden door deze elke 5 minuten ongeveer weer eens te draaien. Dit hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog je het vuur zet.
  4. Je kunt testen of de kip gaar is door deze door midden te snijden en te kijken of de kip nergens roze is, maar overal wit. Dan is hij gaar.
  5. Deze stap is natuurlijk optioneel, maar ik vind het altijd wel lekker om de stukjes kip nog eens door de helft te snijden en deze met kruidenboter te besmeren. Superlekker!

 

20160713_180749 (2)

Dan is dit het uiteindelijke resultaat, met kip en al.

 

Mocht je nog een vraag hebben, stel deze dan gerust in de comments!

Ga jij deze pastasalade eens proberen?

xx

 

 

Geef een reactie

